Sunday, April 08, 2018

بادمجان شکم پر به سبک ترکیه

بادمجون شکم پر یه غذای بین المللی است که در همه جای دنیا با یکسری تفاوتها در ظاهر و مواد لازم پخت می شه. این مدل که من امروز در موردش حرف می زنم با این شمایل ظاهری  سبکی هست که در ترکیه پخته می شه. بسیار خوشمزه است و بهتون پیشنهاد می دم اگه به بادمجون علاقمندید حتما امتحان کنید.
قبل از اینکه برم سر دستور تهیه, این خبر خوب رو هم در سال جدید بهتون بدم که من بعد سعی می کنم رسپی ها رو علاوه بر عکس های مرحله به مرحله با فیلم آموزشی هم بزارم. البته در حال حاضر چندین دستور از قبل دارم که بهرحال لابلای دستورهای جدیدی که فیلمبرداری می شه قرارشون می دم اما تا جایی که وقتم اجازه بده سعی می کنم دستورهای جدیدم رو با فیلم همراه کنم. برای شروع هم از این بادمجون شکم پر واقعا خوشمزه شروع کردم که می تونید فیلم اون رو در انتهای متن مشاهده کنید. پس در ادامه با من همراه باشید...
مواد لازم:
بادمجان متوسط ۵ تا ۶ عدد
پیاز متوسط ۱ عدد
سیر رنده شده ۲ عدد
ادویه جات شامل
(نمک, فلفل سیاه و قرمز, تخم گشنیزسائیده, زیره, زردچوبه) به میزان لازم
گوشت چرخ کرده ۱۵۰ تا گرم
قارچ خرد شده ۲۰۰ گرم 
فلفل دلمه ای خرد شده ۱/۲ پیمانه
جعفری خرد شده ۱/۲ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آب یک عدد لیمو ترش
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم
فلفل دلمه ای و گوجه برای تزیین
طرز تهیه:
ابتدا بادمجانها رو به طور راه راه پوست گرفته و بعد از اینکه تلخ آبش رو گرفتیم سرخ کرده و کنار می گذاریم.
پیاز رو تفت داده همین که کمی سبک شد سیر رنده شده و ادویه جات رو اضافه کرده و تفت می دهیم.
 گوشت چرخ کرده رو اضافه کرده تفت داده و همین که رنگ گوشت عوض شد قارچ, فلفل دلمه ای, جعفری خرد شد ه رو هم اضافه کرده و مواد رو روی حرارت کم قرار می دیم تا خوب پخته بشه.
 در یک تابه دیگه رب گوجه فرنگی رو تفت داده و با مقداری نمک, فلفل سیاه, پاپریکا و زردچوبه طعم دار می کنیم.
 وقتی خوب سرخ شد آب جوش و آب لیمو اضافه کرده و اجازه می دیم سس به غلظت مناسبی که در عکسهای مراحل کار و فیلم می تونید ببینید در بیاد.
 نصف سس رو با مایه گوشتی اضافه کرده و یکی دو دقیقه دیگه با هم روی حرارت قرار می دیم
مابقی سس رو در یک ظرف نسوز ریخته و بادمجانها رو روی اون می چینیم.
 با یک کارد روی هر بادمجان شکافی ایجاد کرده و با چنگال لای اون رو بازمی کنیم اما مراقبیم شکافها خیلی عمیق نباشن که باعث پاره شدن بادمجونها بشه
 و نهایتا روی هر کدام از بادمجانها به سبک ترکیه برشهایی از فلفل دلمه ای و گوجه قرار می دیم.
با توجه به اینکه همه مواد از قبل پخته شده ن و سس هم رقیق نیست, به مدت نیم ساعت در فر از پیش گرم شده با درجه حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد قرار می دیم و غذای خوشمزه ما که هم می تونه با نون و هم برنج سرو بشه آماده است.
****************************************

امیدوارم این غذا رو امتحان کنین و از خوردنش در کنار خانواده لذت ببرین.

نوش جان***
لاله

4 comments:

  1. سلام. فرشته هستم خواهر فرنود. بی خود نبود فرنود از دست پخت شما اون همه تعریف می کرد. آفرین به این همه سلیقه و هنر. خیلی خوشحال شدم از آشناییتون و وبلاگتونم پینِ همیشگی شد :) موفق باشی لاله جون

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام فرشته جون ممنون از محبتتون
      اقا فرنود خیلی لطف دارن منم از اشنایی تون خوشحالم و خوشحال میشم تشریف بیارید غنا در خدمتتون باشیم 😊

      Delete
  2. لطف نبوده واقعیت محض بوده :) خیلی ممنون ازتون، ایشالله سعادتی باشه زیارتتون کنیم، شمام اومدین تهران پیشمون بیاین (آیکون قلب و گل)

    ReplyDelete